Wat heb jij vandaag geleerd over duurzaamheid?
Vraag leerlingen naar wat zij geleerd hebben tijdens een Schooldag van de duurzaamheid en je krijgt uiteenlopende antwoorden. Van hoeveel energie apparaten verbruiken tot het inzicht hoeveel je nog met kapotte spullen kan doen en ook hoe je iets zelf kan repareren of dat je daarvoor naar een Repair Café kunt gaan. Ze geven aan te begrijpen waarom afvalscheiden nuttig is, hoe belangrijk het is om zuinig met energie te zijn en zuinig met je spullen om te gaan. Maar ook “dat we met z’n allen een grote stap kunnen doen als we allemaal kleine stapjes zetten”, “dat je zelf moet beginnen voor een mooie wereld” en “dat je moet samenwerken om dingen op te lossen”!
Wat doe je al om de wereld leuker, eerlijker en schoner te maken?
Bijvoorbeeld vaker zwerfafval opruimen in het park, beter opletten om het licht achter zich uit te doen en als de verwarming aanstaat de ramen niet ook open te zetten, korter douchen (wordt veel genoemd), bijna geen plastic te gebruiken en geen of heel weinig vlees te eten. Dat laatste is iets dat wij regelmatig op de evaluatieformulieren tegenkomen. Het is geen direct thema in ons programma, maar omdat de workshops zijn opgebouwd vanuit systeemdenken, ontstaan dit soort inzichten vanzelf. De kapstok die de Junior Global Goals bieden, is daar ondersteunend aan. Het helpt de kinderen het grote thema ‘duurzaamheid’ goed te begrijpen en ook hoe de verschillende duurzaamheidthema’s met elkaar samenhangen.
Zijn er dingen die je na de Schooldag van de duurzaamheid anders gaat doen?
Wij lezen op de evaluatieformulieren de meest enthousiaste voornemens; in het weekend een half uur afval rapen, minder Caprisun drinken, mijn bord leegeten en kleding naar de kringloop brengen. Als antwoord op deze vraag lezen wij tegenwoordig soms ook “weet ik niet, ik probeer al heel zuinig te doen” of “ik doe al heel veel, en binnenkort krijgen wij ook zonnepanelen op ons dak”. Vergeleken met 2016 toen wij de eerste editie van de Schooldag van de duurzaamheid in gemeente Rheden organiseerden, zien wij meer en meer bewustwording bij de kinderen.
Derde editie in gemeente Koggenland afgerond
In april deden in gemeente Koggenland nog twee basisscholen mee aan het programma. Op De Caegh namen acht groepen deel en werd het programma op één dag uitgevoerd. Bij De Kelderswerf werd het programma over een week verspreid. De leerlingen kregen net als de scholen die in februari meededen, bezoek van het Repair Café Obdam en Voedselbank West-Friesland. Iedereen was weer heel enthousiast! De Westfriese bibliotheek deed voor het eerst mee; leerlingen mochten als duurzaamheidsadviseur onderzoek doen naar verschillende thema’s binnen de bibliotheek. Over hun ideeën werd samen met een medewerker van de bibliotheek nagepraat. Ook de Riooldienst samen met de Buitendienst van gemeente Koggenland verzorgde voor de eerste maal een bijdrage; zij gaven een gastles in de klas en gingen daarna met de leerlingen op verschillende plekken in het riool kijken. Beide scholen kijken terug op zeer geslaagde activiteiten.
Samen met gemeente Koggenland en MAK Blokweer gaan wij nu aan de slag om de inzendingen voor de Zeker Weten Lekker Eten Challenge te jureren. Wij zijn reuze benieuwd naar alle tips en ideeën!